27.11.2008

אדום לוהט

הר געש

בפעם האחרונה שהייתי בארצות הברית, אחד הדברים הכי מרשימים היה הפארק "ילו-סטון". זה פארק שקרוב לאזור געשי, שיש שם כל מני דברים מוזרים שקורים באדמה, מעינות חמים כמו בחמת גדר זה רק ההתחלה, יש שם כל מיני בריכות צבעוניות בצבעים מרהיבים, וגיזרים שיוצאים מהאדמה כמזרקות ענק. זה ללא ספק היה אחד הרגעים המרשימים בטיול ההוא, אבל שבועיים אחרי זה, הגעתי ללאס-וגאס, ובמלון "באלז'יו" יש גיזרים, שמתפרצים לפי קצב המוזיקה, וצבעים בתקרת הזכוכית שלעומתם הכל נראה אפור. בעידן האחרון האדם מצליח לעשות הרבה דברים שבעבר היו נחשבים לנפלאות הטבע

לפני המון שנים צפיתי עם אחי באיזו תוכנית של נאשונאל ג'אוגרפיק על הרי געש, והחוקר שם הלך עם מקל מחובר לקופסא שימורים ו"אסף" קצת לבה נוזלית, מאז ממש רציתי לגעת בלבה (עם מקל.. אני לא כזה טמבל...)

בזכות קורס שלוטם לוקחת, ובזכות זה שהיא מכירה אותי ויודעת שאני מתלהב מכאלו דברים, יצאנו לראות את אחד המקומות המייצגים ביותר את ההיסטוריה של פיטסבורג, ומקום שבגללו העיר נהייתה גדולה כפי שהיא - מפעל פלדה.
המפעל שייך לתאגיד USS שלא נגמר ב"אנטרפריז" אלא הוא ראשית תיבות של U. S. Steel. וזו הייתה ללא ספק עוד אחת מהחוויות שאי אפשר להוריד באינטרנט. צידו אותנו במדי בטיחות, ומכשיר קשר עם "מדונה" שלא נכנס לאוזן, אלא שומעים מסביב לאוזן דרך הגולגולת (איך אין את זה בצה"ל?) ונכנסנו לתוך הבניין העצום החלוד.
לראות ברזל זורם לתוך סיר ענק.... זה מחזה מרהיב.... אני מניח שזה הדבר הקרוב ביותר ללבה שיכול להיות. לתוך סיר הברזל נכנס מוט מתכתי בצורת מקדח ענק, שמזריק לברזל פחמן במשך כמה דקות ובתהליך הזה מתפזרים ניצוצות שנראים כמו הזיקוקים של עוגת ימי הולדת (אש קרה עלק....) . כשהמקדח יוצא הוא נראה כמוט אדום שקוף עם דוגמא להבות עליו.
אחרי התהליך הזה מצטבר "קרום" על הנוזל, ולכן, עגורן ענק מרים את הסיר לכיוון ה"כפית" הענקית שגורפת את הקרום כמו את הקרום של החלב.
בתהליך הזה כל החדר הענק מתמלא מה שנראה כמו עשן סמיך, אבל בהתבוננות מעמיקה למעשה מדובר במוץ של ברזל! "נצנצים" כמו באיפור של ילדות! אופף אותנו מכל כיוון. פתאום אנחנו מגלים שנשיפה על שכבת האבק העבה על הרצפה מעלה ענן של נצנצים זעירים! (לא יודע עד כמה בריא לנשום את זה... אבל אני אניח שכאן זה אמריקה אז זה בסדר...)

אחרי זה שופכים את הפלדה לתוך סיר נוסף שבו יסודות אחרים כדי לתת לה תכונות נוספות (גמישות, חוזק, אהבת ישראל וכד'). את המשך התהליך לא ראינו, אבל את הנוזל הופכים למוטות, ומשם ללקוחות. (בקורס הקצינים בתותחנים ערכו לנו סיור בסולתם, וראינו איך הופכים את המוטות לחתיכות גדולות של מסטיק בזוקה, ואותם לפגזים... גם מגניב, היום אתם יכולים לקפוץ לשדרות או לאשקלון ולראות שם את התוצרים... רק 25 דקות מתל אביב.... בנתיים.....(

מפעל פלדה זה ללא ספק אחד התפאורות המפורסמות ביותר בסרטים אמריקאים... ואני יכול להבין למה. קטע הסיום של הסרט "שליחות קטלנית 2" מתרחש שם, וזה בול אותו הדבר. בניין עצום, מדרגות ברזל גבוהות, מנופים בכל פינה, רק ארנולד היה חסר לנו...

-----

ביום שישי הקרוב יחול "יום שישי השחור" שאין בינו לבין "ספטמבר השחור" דבר.
"
לעבור מאדום לשחור" או פשוט "לעבור לשחור" זה ביטוי בעולם הכלכלי, שבו כסף בדוחות הכספיים ב"חובה" היה נרשם באדום, וב"זכות" בשחור. (כמו בפתקיות של הכספומטים הישנים). היום שבו הסיכום היומי סוף סוף נרשם בשחור, והעסק מתחיל להפוך ל"רווחי" הוא בד"כ יום השישי שלאחר חג ההודיה, שהוא "ירית הפתיחה" של עונת ה"סיילים" (הנחות ומבצעים). החנויות פתוחות כל הלילה, ומספרים על תורי ענק שצפויים. יש אוטובוס שיוצא מהאוניברסיטה ב10 בלילה לאחד מקניוני החוצות (אוטלט) כאן.
נראה לי שאני אשאר לישון עד מאוחר בשישי...

אין תגובות: