7.11.2008

חרדי נכנס לכנסיה ומתחיל לשיר שירים ג'אמייקאנים



חרדי נכנס לכנסיה ומתחיל לשיר שירים ג'אמייקאנים...

נשמע לכם התחלה של בדיחה? לא ממש.... לפני כמה שבועות היינו כאן בהופעה של "מתתיהו", זמר חרדי שמבצע שירי ראגי. בכלל הטראנד של שירי ראגי עם מקור יהודי הוא מאוד מעניין, הרי הרבה מאוד מהטקסטים שלנו מבוססים על דיכוי ועל כמיהה לחופש ולהגשמה. אני ממליץ בחום להאזין לכמה מהשירים שלו (השיר החביב עלי "אם אשכחך ירושלים"). ההופעה נערכה באולם "< >" שהוא למעשה היה בעברו כנסייה, והוסב לאולם הופעות. למרות שכל הסממנים הנוצרים הוסרו מהבניין, קל להבחין למה שימש הבניין בעבר, התקרה הגבוהה והחלונות הצרים המאיימים נצבעו בצבעים שונים, ובמרכז הבמה עומד הכוכב התורן לו כולם מריעים, במקום לפסלו של יש"ו. מעניין מה מרגיש הגבאי של הכנסייה הזו....

כנסיות לשעבר הוא מחזה מאוד נפוץ בעיר הזו, אינני יודע אם זה בגלל שנבנו חדשות, או בגלל שהאוכלוסייה השתנתה, אבל בתקופה הקצרה שאני נמצא כאן, הספקתי כבר לראות אולם הופעות שהיה כנסייה, מועדון לילה שהיה כנסייה (ושם דווקא שימרו את הסממנים הנוצרים והפכו אותו למעין טירת ערפדים), ספרייה שהייתה כנסייה, מחסן שהיה כנסייה, ואפילו בית הספר לימי ראשון של היהודים כאן, היה כנסייה בעברו, ועכשיו מתנוסס עליה דגל ישראל תחת הדגל האמריקני. רק הכנסייה של מושיק הפכה לאורנג'אדה....

מאוד מעניין גם השיקולים הארכיטקטוניים ב"קתדרלת הלמידה" של האוניברסיטה של פיטסבורג. המבנה הענק הזה, שמפורסם גם בזכות כך שכל כיתה בו מעוצבת ברוח מדינה אחרת בעולם (טרם ביקרתי בתוך הכיתות) מעוצב כמו כנסייה ענקית (בויקיפדיה קוראים לזה סגנון גותי). המבואה הענקית שבמרכז המגדל בנויה מקשתות ענקיות ומאימות, החלונות צרים וארוכים, אבל ההבדל המשמעותי, הכיסאות אינם מסודרים בשורות, אלה בתפזורת סביב שולחנות. המתכנן גם הקפיד לשמר סממנים כנסייתיים מובהקים, כמו הכסא של הבישוף (או איך שלא קוראים לאנשים החשובים בכנסיה). כסא "אליהו הנביא" ענק, עם מסעדים ומשענת עד חצי המלכות, ולצידו שני כסאות קטנים (לנושאי הכלים?). מוצבים כנגד כל אחד מעמודי התמך. אינני יודע אם עיצוב זה נוצר בכוונה כדי לזלזל בכנסייה, אבל לראות פקצ"ה עם האי-פוד שלה מסמסת לחברה מהכסא הזה, ועל הכסא ממול קוראני נרדם, זה מראה משעשע. אך אל דאגה, במרתף שנמצא קומה אחת מטה, יש מקדונלדס וסטארבאקס.

-----

פיל בחנות חרסינה


לאחר החוויות המעוררות שעברנו בטורנטו, החלטנו שאנחנו משנים גישה, ואנחנו מתנהגים קצת יותר כמו תיירים בעיר שלנו. אז השבוע עצרתי באיזור הלא נודע שבין תחנת האוטובוס שלי לזו של האוניברסיטה, ונכנסתי לבית הקפה 61c שנקרא כך על שם קו האוטובוס שאנו נוסעים בו יום יום ששמו השגור בפינו הוא 61ג'.

בית הקפה הזה ידוע באוכלוסיית האומנים והיוצרים הפוקדים אותו מידי יום (ואם הייתי תל-אביבי פלצן וודאי הייתי אומר שזה ה<שקר כלשהו> של פיטסבורג, אבל ברוך שלא עשני תל-אביבי).

לכאורה, בית קפה, בו הקפה ניגר מהמכונות ולקופאית חיוך מודבק. אבל המבט על שולחנות בית הקפה מעלה מחזה קצת שונה. אנשים גוזרים חותכים רושמים (שזו מילה מתלהבת למציירים עם עפרון...) וכמובן, יוצרים במחשב.

אני לעומת זאת פתחתי את המחשב והתחלתי לרשום לכם. אבל אז החלו המבטים.... אנשים נאורים, שוודאי הצביעו לאובמה למרות, ואפילו בגלל שהוא שחור, לא יכולים להבין מה מהות העוף המוזר שנכנס להם למרחב המחייה. זה לא חלילה בגלל הצבע, הרי לכמה מחבריהם הטובים יש צבע זהה. זה גם לא בגלל המוצא הגיאגרפי, הרי כולם נוצרו באותה הדרך. אבל על השולחן, בהפגנתיות, בלי בושה ובמבט תמים, מחשב של אי.בי.אמ. הוא דבר לא מקובל במחזותיהם.

בספריה של Tepper, בית הספר למנהל עסקים (בו רוב הקורסים שלי), לכולם יש x61, למתלהבים יש טאבלט, ולמוזרים יש T.

אבל כשעוברים לעולם האומנים, העולם שונה לגמרי. לכולם יש macBook, למתלהבים יש macAir ולמוזרים יש את ה macBook בשחור.

וכל מה שאני רוצה להגיד, זה שכל המחשבים נוצרו שווים - בסין (וכמובן שהטינקפאד טוב הרבה יותר).

המונח "אוניברסיטה" מאגד בתוכו את המהות שהוא מקום המאחד(Uni) את המגוון (versity). הטכניון הוא אינו אוניברסיטה, אלה "מכון טכונולגי". והמשמעות היא מעבר לשם, היא גם באה לידי ביטוי במגוון (או חוסר המגוון) של התחומים שיש בו. השכנים שלנו לבניין של Tepper הוא הבניין של CFA – College of Fine Art – הקולג' לאומנות בסדר. המבנה שמכיל בתוכו את כל הלימודים ההומניסטים. שזה כולל ארכיטקטורה, ספרות, בלשנות, אומנות ויזואלית (שם פלצני לציור), עיצוב גראפי, תואר בכינור, פסנתר, ועוד ועוד. מרענן מאוד לשבת לפעמים במסדרונות הפקולטה שלהם, ולראות את כל האנשים המוזרים שעוברים שם, ולשמוע מבין הכיתות את המוזיקה בוקעת. (ואתם יכולים לנחש שיחס בין מספר הבנים לבנות שם הוא שונה). מצד שני, עם כל העניין שבדבר, הצד הציני שלי לא יכל שלא לשאול "אתה משלם 56 אלף דולר לשנת לימודים כדי ללמוד את ההיסטוריה של השפות הצפון אירופיות – ומה תעשה עם זה אחר-כך!?"

----


השבת יצאנו ל"שבתון" שזה אירוע של חב"ד בניו יורק. אנחנו מתארחים בביתו של הרב קליין, שהוא ברחוב 750 Eastern Pkwy Brooklyn NY

שזה בדיוק 10 בתים מביתו של הרֵבֵּי המפורסם מליובאוויטש.

ודאי זו הולכת להיות חוויה מעניינת שאספר בהמשך.


אז שבת שלום לכולם!


חן וירדן, תודה רבה, אבל אייל כותבים עם שתי "י" ;)

(סתם, שיזכה למצוות לחופה ולמעשים טובים)


בהצלחה לפנינה בדרכה החדשה!


אין תגובות: